De wieg van de elektronische muziek heeft in het Natuurkundig Laboratorium (Nat.Lab.) van Philips gestaan. Dick Raaijmakers en Tom Dissevelt waren vanaf 1954 tot 1960 medewerkers van de groep akoestiek van het Nat.Lab. Ook maakte Henk Badings daar enkele jaren deel van uit. Die akoestische groep stond onder leiding van ir. Roelof de Vries die het onderzoek naar andere geluiden sterk stimuleerde. Gezamenlijk werd er technisch en compositorisch historisch werk verricht in de naderhand ‘beroemde’ kamer 306 op het laboratorium aan de Kastanjelaan in Eindhoven.
Voor de wereldtentoonstelling van 1958 wilde Philips laten zien wat men bereikt had op technologisch vlak. Hiervoor gaf men de architect Le Corbusier en zijn assistent Xenakis de opdracht om een gebouw te ontwerpen waarin bezoekers getrakteerd werden op een spektakel van licht, geluid, kleur en beeld. Het Philips Paviljoen waarin het Poème Électronique van Varèse te beleven was geldt nog steeds als verplichte kost voor studenten architectuur.
- Kamer 306 Kraamkamer van de elektronische muziek (video)
- Kid Baltan oftewel Dick Raaijmakers
- 1956 Het ontstaan van elektronische muziek bij Philips’ Nat.Lab. (video)
- Song of the Second Moon (audio/video)
- 1959 Kid Baltan en Tom Dissevelt
- 1960 De Philicorda
- 1962 Electronic Movements door Tom Dissevelt
- 1962 Whirling door Tom Dissevelt en Kid Baltan
- 1956 – 1963 Early Dutch Electronic Music From Philips Research Laboratories door Kid Baltan, Tom Dissevelt, Dick Raaijmakers, Henk Badings
- Edgard Varèse – Poeme électronique – film documentaire